Mag ik even van je tijd gebruik maken beste HR-manager?

Jij werkt als HR-manager voor een prachtig bedrijf met een eveneens prachtig product. Je zit vol enthousiasme over de grote hoeveelheid aanvragen die jullie binnen krijgen. Het zijn er zoveel dat er zelfs ‘nee’ verkocht moet worden. Het gaat zo goed met het bedrijf dat jullie de grote hoeveelheid werk simpelweg niet aankunnen.

Maar zeg eens eerlijk, is het eigenlijk niet zonde om steeds ‘nee’ te moeten verkopen? Je gaat er wellicht vanuit dat dit slechts een tijdelijke situatie is. Dat veel van je medewerkers op dit moment ziek thuis zitten maar dat als de griep epidemie weer voorbij is het vast beter gaat!

Wordt wakker beste HR-manager! Je zit in een achtbaan waarvan de remmen niet werken. Iedere looping neem je met steeds meer vaart. De eerste paar keer voelt het nog leuk maar toch wordt je er ook langzaam misselijk van. Nu valt het misschien nog mee maar dat het ziekteverzuim op dit moment rond de 8% schommelt, gaat ook jou slapeloze nachten bezorgen!

De kosten voor ziekteverzuim zijn enorm en zullen nog verder gaan stijgen. De druk bij de overige medewerkers is erg hoog en ook zij lopen op hun tenen om het werk af te ronden. Voor het klantenbestand is deze situatie ook niet al te best omdat klanten nu naar andere leveranciers op zoek gaan. Hoe lang, beste HR-manager, gaat dit bedrijf deze situatie vol houden? Ik denk dat je ergens zelf ook wel weet dat dit niet lang meer door kan gaan. Maar hoe los je het op?

Jouw medewerkers zijn stuk voor stuk specialisten die erg goed zijn in hun vak. Gedrevenheid en vakkennis stonden hoog in het vaandel. Maar weet je ook wat die gedrevenheid precies inhoud? Waar de medewerkers echt warm voor lopen? Misschien denk je dat jouw medewerkers nu alleen maar rust nodig hebben. En hoewel dat voor nu misschien zo lijkt weten we allebei dat meer rust slechts een pleister op de wond is!

Ik kan je gerust stellen. Je bent zeker niet de enige! Veel HR-managers en teamleiders zijn niet echt op de hoogte van waar de echte behoeften van de medewerkers liggen. Ze worden geleefd door de waan van de dag en hebben vooral focus op het resultaat met als gevolg dat medewerkers uiteindelijk uitgeput thuis komen te zitten.

Maar probeer je eens voor te stellen hoe de teams zouden presteren als ze optimaal kunnen samenwerken? Als de medewerkers binnen een team echt op elkaar afgestemd zijn? Het ziekteverzuim zal zeker drastisch naar beneden gaan en medewerkers gaan niet op zoek naar een andere baan maar gaan als ambassadeur voor jouw bedrijf nieuwe medewerkers werven! Stel je eens voor dat jouw bedrijf de aanvragen van klanten wel aan kan en zo op gezonde wijze een ongekende groei mee maakt. Het bedrijf zal sterker, stabieler en meer wendbaar worden dan ooit te voren.

Je moet dus weten wie jouw medewerkers zijn. Je moet weten wat jouw medewerkers drijft en waar ze juist voor weglopen. Op die manier kun je excellente teams samenstellen die tot uitzonderlijke resultaten in staat zijn. Teams die niet snel overspannen raken maar juist energieker worden als ze meer te doen krijgen!

Gives us your thoughts

Wat wil je delen?

Wij zijn benieuwd wat jij van deze blog vindt! Heb je aanvullingen of wil je wat delen?

Back to school

Kiddo geeft college

Laat je naam en e-mailadres achter en Kiddo stuurt je wekelijks zijn college.
We houden net als jij van privacy, we delen jouw gegevens nooit met externe partijen.
Be Social

Waardenvol voor anderen?

Houd dit artikel dan niet voor jezelf maar deel het met je connecties!

The author

Bob Kosse

Direct contact met Bob?
bob@bizprove.nl
0646 013 949