Empathie wordt steeds belangrijker, geef leiding met gevoel

“Dat is toch voor de softies? Die gevoeligheid hoeft voor mij niet zo, hoor! Ik zeg gewoon veel liever waar het op staat!” Toch is de vraag of dat zo goed werkt. Psycholoog en Marktonderzoeker Henk Noort schreef een boek over empathie in het bedrijfsleven. Volgens hem verkeert het bedrijfsleven in een vertrouwenscrisis die alleen met empathie hersteld kan worden.

"Volgens het CBS en de Trustbarometer is het vertrouwen in het bedrijfsleven historisch laag en worden bestuurders nergens zozeer gewantrouwd als bij ons. Ruim de helft van de nieuwe producten flopt, 80 procent van de fusies en overnames mislukt, uit onderzoeken blijkt dat het overgrote deel van de werknemers niet loyaal is aan hun werkgever.”

Henk Noort wijt deze vertrouwenscrisis aan gebrek aan empathie. "In de gehele samenleving zien we meer polarisatie doordat mensen zich niet kunnen verplaatsen in andersdenkenden.”

Empathie in 2 vormen

Empathie is een van de 30 persoonlijkheidskenmerken die we meten. Het resultaat wordt weergegeven op een schaal wat meteen duidelijk maakt dat empathie niet iets is wat je aan of uit zet. Wel zie je duidelijk dat niet iedereen van nature even empathisch is ingesteld. Het komt echter zelden voor dat iemand helemaal niet over empathisch vermogen beschikt. Het empathisch vermogen waar we het hier over hebben wordt emotionele empathie genoemd en duid op het vermogen emoties van andere aan te voelen.

Naast emotionele empathie is er ook cognitieve empathie. Deze vorm gaat over hoe iemand zich kan verplaatsen in de posities en belangen van anderen. Wellicht denk je nu bij jezelf “maar ik ben helemaal niet empathisch aangelegd, wat nu?”. Het goede nieuws is dat cognitieve empathie is aan te leren. Hiervoor zijn verschillende trainingen beschikbaar maar ook naarmate we ouder worden maken we ons deze kunst eigen.

The hottest trend in leadership

Ieder mens beschikt over beide vormen van empathie. Omdat het cognitieve deel aan te leren is, kan het excuus niet empathisch te zijn dus eigenlijk helemaal niet serieus genomen worden. Meer empathie binnen organisaties wordt sterk gepromoot door opinieleiders als Belinda Parmar en Simon Sinek.

Toen Microsoft-baas Nadella in 2014 aantrad als bestuursvoorzitter paste hij de empathische manier van leidinggeven als eerste wereldwijd toe en plaatste empathie bovenaan de agenda. Empathie is volgens Nadella de sleutel tot succesvolle innovatie.

Maar ook in andere vakgebieden is empathie een trend die niet te stoppen lijkt. Zo laat Form haar designers nieuwe modellen testen met een speciaal pak aan. Dit pak geeft ze het gevoel hoe het is om hoog zwanger te zijn. Het idee is dat er meer empathie ontstaat voor de eindgebruikers van de nieuwe Ford modellen en zodoende beter aan te sluiten bij hun wensen.

Ook zijn er bedrijven die hun producten testen met het Age Gain Now System, een door het MIT ontwikkeld pak dat de motoriek en zintuigen van een 70-plusser nabootst.

Jouw team coachen met empathie

Vaak worden medewerkers door managers op een cursus empathisch samenwerken gestuurd. Dit lijkt wellicht een mooi gebaar of een goede start, maar ook deze manager maakt deel uit van de cultuur binnen het team. Ook hij of zij zou een dergelijke cursus moeten uitvoeren. Een empathische cultuur opbouwen doe je samen met je team.

Ook medewerkerstevredenheid onderzoeken worden vaak ingezet om te kijken hoe de cultuur in elkaar steekt. Met een beetje pech wordt zo’n onderzoek eens in de 2 jaar uitgevoerd. Om aan een empathische cultuur te bouwen binnen je team is zo’n onderzoek simpelweg niet genoeg. Ik durf zelfs te zeggen dat ze zinloos zijn omdat het momentopnames zijn waarbij resultaten ook afhankelijk zijn van het moment. Wat dan wel zul je denken. Eigenlijk is dat heel simpel: ga met je teamleden in gesprek. Praat met ze, niet alleen over de taken die ze uitvoeren maar ook over de manier waarop ze met elkaar samenwerken. Een korte vragenlijst inzetten om een agenda voor het gesprek op te stellen is natuurlijk prima, maar gebruik de vragenlijst niet als eindresultaat!

Heel belangrijk is ook te onthouden dat empathie helemaal niet altijd lief of schattig is. Het gaat er niet om dat je de dagen knuffelend met je collega’s doorbrengt maar dat je begrip voor ze hebt. Wanneer je iemand moet ontslaan kan dat met de botte bijl maar je kunt dit ook met maximale empathie doen. Je begrijpt ook voor de persoon in kwestie dat de situatie niet makkelijk is, je ramt niet over de gevoelens van die persoon heen maar het resultaat — ontslag — is wel onvermijdelijk.

Hulpmiddelen

Bizprove helpt je met de Bizprove app empathische met elkaar om te gaan. Door inzicht in elkaars persoonlijkheid ontstaat begrip voor elkaar. Daarnaast kunnen teams samenwerken aan verbeteringen. Zowel procesmatig als ook op de samenwerking onderling.

De app helpt jouw bij het coachen van je team om grip te houden op de voortgang. Afspraken worden vastgelegd en zijn voor alle teamleden inzichtelijk. Hierdoor kunnen teamleden elkaar helpen herinneren aan deze afspraken en hun gedrag daarop aanpassen.

Benieuwd wat de app voor jouw team kan betekenen? Download de app dan uit de app store en ga er vrijblijvend een maand mee aan de slag.

Gives us your thoughts

Wat wil je delen?

Wij zijn benieuwd wat jij van deze blog vindt! Heb je aanvullingen of wil je wat delen?

Back to school

Kiddo geeft college

Laat je naam en e-mailadres achter en Kiddo stuurt je wekelijks zijn college.
We houden net als jij van privacy, we delen jouw gegevens nooit met externe partijen.
Be Social

Waardenvol voor anderen?

Houd dit artikel dan niet voor jezelf maar deel het met je connecties!

The author

Bob Kosse

Direct contact met Bob?
bob@bizprove.nl
0646 013 949