Verandering in een organsiatie! we gaan veranderen!

Verandering in een organisatie wordt vaak gezien als iets heel lastigs. Er is weerstand en sommige mensen lijken simpelweg niet mee te willen. Dit heeft ook op de teams binnen de organisatie zijn weerklank. De teams worden onrustig en presteren minder dan we van ze gewend zijn.

De pijn van een verandering in een organisatie zit vaak niet in de verandering zelf. Ook niet in de mensen die erdoor geraakt worden. De pijn zit in de transparantie rond de verandering. Of beter gezegd, het gebrek daaraan. Medewerkers horen dat er veel veranderd en dat er wijzigingen zijn in de teamsamenstelling. Dat processen worden vereenvoudigd. Wat ze echter niet horen is wat voor een impact dit voor hen heeft.

Verandering van een organisatie bij de koffieautomaat

Bij de koffieautomaat gaan de gesprekken geregeld over de op stand zijnde verandering. Hoe meer onzekerheid er heerst, hoe meer er geroddeld wordt over de verandering in een organisatie. Managers worden onder de loep genomen en speculatie machine draait op volle toeren.

De onzekerheid bij de medewerkers vertaald zich steeds meer in een negatieve spiraal waardoor de performance van de teams afneemt. Medewerkers zijn bang hun baan kwijt te raken en gaan voor de zekerheid buiten de deur kijken. De motivatie daalt naar het ultieme dieptepunt.

Organisatie politiek

Door politieke overwegingen wordt er kennis achter gehouden. “We vertellen de medewerkers enkel wat ze nu moeten weten om chaos te voorkomen.” Leuk bedacht maar juist deze krampachtige manier van communiceren zorgt voor die chaos! Wat je niet vertelt gaan medewerkers zelf uitvogelen waardoor ze denken te weten wat er speelt en maken daar hun eigen verhaal van. Juist dat veroorzaakt de chaos die je wil voorkomen!

Transparante communicatie

Veel van deze problemen kunnen worden voorkomen door transparant te communiceren. Communiceer over wat je weet, betrek je medewerkers in de verandering. Laat ze zelf met oplossingen en ideeën komen. Communiceer je doel waarom de verandering is ingezet. Moeten er kosten bespaart worden? Moet er sneller geleverd worden? Vraag om ideeën en oplossingen. Op die manier zorg je ervoor dat jouw medewerkers niet gaan verzinnen wat ze niet weten, maar je juist gaan helpen.

Uiteraard is hiervoor een open cultuur nodig binnen jouw organisatie. Die cultuur is er niet plotseling maar groeit langzaam. Deze cultuur moet je voeden, moet je verzorgen en bovenal uitdragen. Is dat lastig? Zeker! Levert het je boven verwachtte resultaten? Absoluut! Bizprove helpt je graag bij het zetten van de volgende stap om jouw teams optimaal te laten presteren en echt onderdeel van jouw bedrijf te worden!

Gives us your thoughts

Wat wil je delen?

Wij zijn benieuwd wat jij van deze blog vindt! Heb je aanvullingen of wil je wat delen?

Never miss out

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

We houden net als jij van privacy, we delen jouw gegevens nooit met externe partijen.
Be Social

Waardenvol voor anderen?

Houd dit artikel dan niet voor jezelf maar deel het met je connecties!

The author

Bob Kosse

Direct contact met Bob?
bob@bizprove.nl
0646 013 949